Când se săvârşeşte a doua Taină, adică Ungerea cu Sfântul Mir?
În Biserica Ortodoxă această Sfânta Taină se împărtăşeşte creştinului îndată după Botez;
de aceea, rânduială ei nu alcătuieşte o slujbă aparte, de sine stătătoare, ci e împreunată cu
aceea a Botezului, ca o prelungire a ei.
178. Ce este Sfântul Mir?
Este untdelemnul amestecat cu mirodenii, pregătit (fiert) după o rânduială anumită în
fiecare an, în primele trei zile din săptămâna Patimilor şi sfinţit de către Patriarhul Ţării, joi în
aceeaşi săptămână, la Liturghie. Se împarte episcopilor şi tuturor bisericilor. Prin mulţimea
mirodeniilor din care e făcut, el închipuie mulţimea şi felurimea darurilor şi puterilor
Sfântului Duh519. Sfântul Mir e folosit nu numai la a doua Taină, după Botez, ci şi la sfinţirea
antimiselor şi a bisericilor.
179. Cum se face ungerea cu Sf. Mir şi ce închipuie ea?
După săvârşirea Botezului, preotul citeşte îndată o rugăciune în care roagă pe
Dumnezeu să învrednicească pe noul botezat de darul ungerii cu Sfântul Mir şi de
împărtăşirea cu Sfintele Daruri. Apoi îl unge cu Sfântul Mir, făcându-i semnul crucii: la
frunte, pentru sfinţirea minţii şi a gândurilor; la ochi, nări, gură şi urechi, pentru sfinţirea
simţurilor; la piept şi pe spate, pentru sfinţirea inimii şi a dorinţelor; la mâini şi pe picioare,
pentru sfinţirea faptelor şi a căilor creştinului. De fiecare dată zice cuvintele: «Pecetea darului
Sfântului Duh. Amin». Aceste cuvinte sunt luate din a doua epistolă a Sfântului Apostol Pavel
caătre Corinteni, unde spune: „Iar cel ce ne întăreşte pe noi împreună cu voi întru Hristos şi
ne-a uns pe noi, Dumnezeu este, Care ne-a şi pecetluit pe noi şi a dat arvuna Duhului întru inimile noastre” (II Cor. 1, 21-22).
Ungerea aceasta este deci semnul darului Sfântului Duh, Care S-a pogorât în chip văzut
asupra Mântuitorului şi asupra Sfinţilor Apostoli şi Care acum ni se dă şi nouă, după botez, în
chip nevăzut520. Prin ungere, noul botezat este un nou hristos, adică uns al Domnului, căci
cuvântul grecesc XristoV" înseamnă uns521.
180. Care sunt părţile următoare ale slujbei?
Înconjurarea mesei botezului, spălarea pruncului şi tunderea părului.
181. Cum se săvârşeşte şi ce semnifică înconjurarea mesei botezului?
Slujitorii, împreună cu naşul şi pruncul, înconjoară de trei ori cristelniţa şi masa pe care
este Sfânta Evanghelie, cântând imnul: „Câţi în Hristos v-aţi botezat, în Hristos v-aţi şi
îmbrăcat. Aliluia”, luat din Epistola Sfântului Apostol Pavel către Galateni (3, 27). Această
înconjurare, în formă de horă, este semnul bucuriei Bisericii pentru primirea în sânul ei a unui
nou credincios al lui Hristos. După aceasta, se citeşte Apostolul din epistola către Romani (6,
3-11), în care Sfântul Apostol Pavel arată însemnătatea şi efectele botezului, apoi Evanghelia
518 Sf.
de la Sfântul Matei (28, 19, 20), în care se cuprind cuvintele cu care Mântuitorul a întemeiat
Taina Botezului.
182. Cum şi pentru ce se face spălarea pruncului, după ce a fost uns cu Sfântul
Mir?
După ce preotul rosteşte mai multe rugăciuni pentru păstrarea neştirbită a darurilor
Botezului şi Sfântului Mir în noul botezat, udă în apă faşa pruncului şi stropeşte întâi faţa
acestuia, apoi spală toate locurile unde a fost uns cu Sfântul Mir, ştergând Mirul rămas, pentru
a-l feri de o eventuală pângărire.
183. Cum şi pentru ce se face tunderea părului la cel ce se botează?
După alte rugăciuni, preotul taie cruciş câteva fire din creştetul pruncului şi le pune în
cristelniţă rostind cuvintele: «Se tunde robul (roaba) lui Dumnezeu (N) în numele Tatălui...»
etc. La popoarele vechi, părul capului era privit ca un semn al puterii şi tăriei bărbăteşti (Jud.
16, 18-20); de aceea tunderea lui închipuie predarea desăvârşită a noului botezat în stăpânirea
şi sub ascultarea lui Dumnezeu, întru Care s-a botezat şi Care-i este de acum cap sau
conducător. Fiind făcută cruciş, tunderea e şi pecetea lui Hristos; iar întrucât părul este un
produs al trupului, tunderea lui alcătuieşte şi o pârgă sau o jertfă a trupului omenesc, adusă lui
Hristos, de aceea, părul tăiat nici nu se aruncă oriunde, ci se pune în loc curat, de obicei în
cristelniţă522
184. Cum se termină slujba Botezului şi a Ungerii cu Sfântul Mir?
Se termina cu o scurtă ectenie întreită pentru prunc şi pentru naş, după care se face
otpustul. Preotul împărtăşeşte apoi pe prunc cu Sfintele Taine în faţa uşilor împărăteşti.
Astfel, după ce pruncul s-a curăţit de păcatul strămoşesc prin Botez şi după ce, apoi, a
dobândit pecetea darului Sfântului Duh, primeşte Sfânta Împărtăşanie, căci aceasta este
sfârşitul şi coroana Tainelor; prin ea noul creştin se uneşte desăvârşit cu Hristos, devenind
astfel mădular deplin şi adevărat al Bisericii, Trupul lui Hristos523
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu