12. De ce are o autoritate mai mare Descoperirea dumnezeiască decât mintea
omenească în lucrarea mântuirii?
Pentru că Descoperirea dumnezeiască nu greşeşte şi nu înşeală niciodată, fiind garantată
de Dumnezeu însuşi Care e Adevărul (Ioan 14, 6), de nesfârşita Lui întelepciune şi de
împlinirea până astăzi a atâtora dintre cele vestite de această Descoperire. Mintea omenească
poate înţelege unele dintre cele cuprinse în Descoperirea dumnezeiască, dar ea nu poate pătrunde toată această Descoperire. Pentru ca mintea noastră să fie întru totul de aceeaşi
părere cu Descoperirea de sus ar trebui să cunoaştem pe Dumnezeu în fiinţa Sa. Dar cum
fiinţa lui Dumnezeu nu poate fi cunoscută pentru că mijloacele fireşti pe care mintea noastra
ni le pune la îndemână nu ajută la acest lucru, noi punem toată încrederea în adevărurile
Descoperirii, care ne fac cunoscut pe Dumnezeu prin predicarea sau vestirea cuvântului
despre El încrederea în făgăduiala unui om serios şi vrednic de laudă, despre care ştim sigur că nu
ne înşala, de ce să nu dăm aceeaşi crezare cuvintelor lui Dumnezeu însuşi?4 «Nu e mai
cuminte zice Origen, să dăm mai multă crezare lui Dumnezeu?»5 De asemenea, Sfântul Ioan
Gură de Aur ne îndeamnă să ne încredem totdeauna în Dumnezeu, chiar atunci când cuvântul
Lui pare a fi împotriva felului nostru de a judeca şi de a vedea. Judecata şi vederea noastră se
pot înşela; cuvântul Lui, niciodată.
13. Câte feluri de Descoperiri sunt?
Privită în izvorul ei, care e Dumnezeu, Descoperirea dumnezeiască e una singură. Dacă,
însă, ţinem seama de căile folosite pentru a ajunge până la noi, Descoperirea este de două
feluri: întâi, Descoperirea dată pe calea firii; şi al doilea, Descoperirea dată pe calea mai
presus de fire, adică pe calea supranaturală. Aceasta din urmă nu poate fi primită fără ajutorul
lui Dumnezeu, dat celui credincios
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu