Ce este familia?
După învăţătura Sfintei noastre Biserici, familia este un aşezământ dumnezeiesc şi
temelia vieţii de obşte. Ea se întemeiază prin căsătorie, adică prin legătura dintre bărbat şi
femeie, binecuvântată de Dumnezeu în faţa sfântului altar. Această legătură răsare din
imboldul firesc sădit de Dumnezeu în om. „De aceea va lăsa omul pe tatăl său şi pe mama sa
şi se va alipi de femeia sa şi vor fi amândoi un trup” (Efes. 5, 31).
Cea dintâi familie s-a întemeiat în rai, având ca preot şi martor pe Însuşi Dumnezeu. „Şi
a făcut Dumnezeu pe om, după chipul Său; după chipul Lui Dumnezeu l-a făcut; a făcut
barbat şi femeie. Şi Dumnezeu i-a binecuvântat, zicând: creşteti şi va înmulţiţi şi umpleţi
pământul” (Fac.1, 27-28).
Care sunt însuşirile familiei creştine?
Însuşirile familiei creştine se desprind din învăţătura sfintei Biserici despre căsătorie şi
sunt:
1) Unitatea şi egalitatea. Familia trebuie să fie întemeiată prin legătura dintre un singur
bărbat şi o singură femeie. „Fiecare (bărbat) să-şi aibă femeia sa şi fiecare femeie să-şi aibă
bărbatul său” (I Cor. 7, 2).
Sfânta noastră Biserică nu îngăduie legătura dintre bărbat şi mai multe femei, căci aceasta
înjoseşte femeia. În familia creştină femeia este soţie, adică tovarăşa de viaţă şi împreunălucrătoare
cu bărbatul, în toate. Creştinismul a ridicat femeia din starea de injosire faţă de
bărbat, în care se găsea mai înainte, şi a aşezat-o în toată vrednicia ei de fiinţă creată „după
chipul lui Dumnezeu”, precum spune Sfântul Apostol Pavel: „Nu mai este parte bărbătească
şi parte femeiască, pentru că voi toţi una sunteţi în Hristos Iisus” (Gal. 3, 28).
Astfel, creştinismul a arătat pentru prima dată că femeii i se cuvine aceeaşi preţuire ca şi
bărbatului. Numai mult mai târziu, orânduielile omeneşti i-au recunoscut şi ele femeii drepturi
şi îndreptăţiri alături de bărbat.
2) Dragostea şi buna învoire dintre soţi. Când sila, sau alte pricini, ca de exemplu averea,
duc la întemeierea unei familii, atunci rareori traiul între soţi este fericit.
3) Curăţia. Soţii să nu fie în apropiata înrudire trupească şi sufletească. Prin canoanele
sale, sfânta noastră Biserică a stabilit gradele de rudenie, care fac cu neputinţă încheierea
căsătoriei.
4) Sfinţenia. Familia trebuie să fie binecuvântată prin Taina Sfintei Cununii. Sfântul
Apostol Pavel numeşte căsătoria, prin care se înfiinţează familia, Taina mare, dar nu altfel, ci
numai dacă ea este întemeiată, în Hristos şi în Biserică (Efes. 5, 32). Pentru însemnătatea pe
care familia o are în viaţa de obşte, binecuvântarea dumnezeiască este de neapărată trebuinţă.
5) Trăinicia. Căsătoria să fie pentru toată viaţa, căci: „Ce a împreunat Dumnezeu, omul
să nu despartă” (Matei 19, 6). Iar Sfântul Apostol Pavel spune: „Celor ce sunt căsătoriţi le
poruncesc, nu eu, ci Domnul: Femeia să nu se despartă de bărbat. Iar dacă s-a despărţit, să
rămână nemăritată sau să se împace cu bărbatul său; tot aşa, bărbatul să nu-şi lase femeia”
(I Cor. 7,10-11). În afară de moartea trupească, sfânta Biserică îngăduie desfacerea legăturii
dintre soţi (divorţul) numai din pricini morale asemănătoare morţii trupeşti, cum sunt:
necredincioşia (adulterul), sau alte legături trupeşti neîngăduite (Matei 19, 9).
Sfânta noastră Biserică îngăduie recăsătorirea soţilor văduvi.
Care este scopul familiei?
După învăţătura sfintei noastre Biserici, scopul familiei este:
Învăţătura de credinţă creştină ortodoxă
250
1) Naşterea de copii, spre înmultirea neamului omenesc şi a credincioşilor sfintei
Biserici;
2) Ajutorarea soţilor întreolaltă, pentru uşurarea vieţii;
3) Ocrotirea moralităţii soţilor
Care este însemnătatea familiei pentru viaţă?
S-a mai spus că omul este creat pentru viaţa în societate (de obşte), adică pentru a trăi
împreună cu semenii săi: „Şi a zis Domnul Dumnezeu: nu este bine să fie omul singur; să-i
facem ajutor potrivit pentru el” (Fac. 2,18). Cea dintâi formă a vieţii de obşte este tocmai
familia. Pe familie se întemeiază apoi toate celelalte forme de viaţă obştească.
Dar familia nu este numai simburele din care cre te obştea (societatea) omenească, ci ea
este şi cel dintâi aşezământ de creâtere morală a omului, neapărat necesar pentru bunăstarea
societăţii. Familia este rasadniţa de virtuţi şi izvor de întărire morală. În sânul ei îşi primeşte
copilul primele îndrumări de viaţă, care îi rămân întipărite în suflet pentru totdeauna. Căci,
dacă temelia bunei creşteri a copilului este dragostea şi întelegerea firii sale, lucrul acesta se
face mai întâi şi cel mai bine în familie. Numai părinţii au dragoste faţă de copiii lor în măsura
cea mai mare şi numai ei au prilej potrivit şi îndelungat să înţeleagă deplin firea fiecărui copil
al lor.
Pentru a-şi putea îndeplini cum se cuvine lucrarea ei, de a creşte oameni cinstiţi în orice
privinţă, familia creştină trebuie să se călăuzească după îndrumările morale sănătoase care se
găsesc în învăţătura sfintei noastre Biserici Ortodoxe, păstrătoarea adevărurilor veşnice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu