joi, 29 august 2013

Sfintele Taine

285. Care este articolul al X-lea din Simbolul Credinţei?
Acest articol este:
«Mărturisesc un Botez întru iertarea păcatelor».
286. De ce se vorbeşte despre Botez în Simbolul Credinţei?
Pentru că Botezul este uşa prin care omul intră în Biserică, el e cea dintâi dintre cele
şapte Sf. Taine.
287. Ce sunt Sfintele Taine?
Sfintele Taine sunt acele lucrări sau acte sfinte văzute, întemeiate de Hristos şi
săvârşite de Biserică prin episcopul şi preoţii ei, prin care se împărtăşeşte primitorului harul
dumnezeiesc, nevăzut, mântuitor. Sunt lucrări văzute, pentru că omul e trupesc, cum zice Sf.
Ioan Gură de Aur: «Dacă ar fi netrupesc, ţi-ar da aceste daruri aşa cum sunt, netrupeşti. Dar
fiindcă sufletul e împreunat cu trupul, cele duhovniceşti ţi le dă în semne supuse
simţurilor»248.
288. Cine e săvârşitorul Sfintelor Taine?
Ca izvor al Sf. Taine, Mântuitorul Hristos este şi săvârşitorul lor, prin mijlocirea
arhiereului şi a preotului. Ca unul Care e prezent fără întrerupere în Trupul Său tainic, adică în
Biserică, Hristos şi numai El este săvârşitorul Sf. Taine. Episcopul şi preotul nu sunt decât
organele văzute, sfinţite ale Arhiereului şi Preotului nevăzut Hristos, sunt iconomii Tainelor
xi Dumnezeu, cum zice Sf. Apostol Pavel: „Aşa să ne socotească pe noi fiecare om: ca
slujitori ai lui Hristos şi iconomi ai Tainelor lui Dumnezeu” (I Cor. 4, 1). Lucrul e atât de
adevărat, încât Sf. Taine îşi păstrează puterea, oricare ar fi viaţa preotului. Sf. Ioan Gură de
Aur zice: «Dacă harul ar căuta pretutindeni vrednicia, n-ar fi nici Botez, nici Trup al lui
Hristos, nici aducere înainte prin aceştia. Dar cum Dumnezeu obişnuieşte să lucreze şi prin cei
nedemni, harul Botezului nu e vătămat întru nimic de viaţa preotului»249.
289. Care e numărul Sfintelor Taine?
Sf. Taine sunt în număr de şapte: Botezul, Mirungerea, Pocăinţa, Îmşărtăşania, Preoţia,
Nunta şi Maslul. Acest număr e acela al darurilor Sf. Duh (Isaia 11, 2-3) şi răspunde
trebuinţelor duhovniceşti ale omului. „Naşterea duhovnicească” e dată prin Botez,
„creşterea”; prin Mirungere, „hrana”; prin Sf. Împărtăşanie; „puterea de a învăţa, sfinţi şi
conduce” (Matei 28, 19), prin Hirotonie sau Preoţie; „înnoirea morală”, prin pocăinţă;
„sfinţirea şi tăria legăturii căsătoriei”, prin Taina nunţii; „tămăduirea de bolile trupeşti şi
sufleteşti, precum şi iertarea păcatelor care le-au cauzat”, prin Maslu.
290. Ce este Botezul?
Botezul este acea Sf. Taină care, prin lucrarea văzută a întreitei cufundări în apă şi
chemarea Sf. Treimi, împărtăşeşte harul care şterge păcatul strămoşesc şi celelalte păcate şi
face pe cel ce o primeşte membru al Bisericii, născut la o viaţă nouă în Hristos, cum zice Sf.
Apostol Pavel: „Au nu ştiţi că toţi câţi în Hristos lisus ne-am botezat, întru moartea Lui neam
botezat? Deci ne-am îngropat cu El în moarte, prin botez, pentru ca, precum Hristos a
înviat din morţi, prin slava Tatălui, aşa să umblăm şi noi întru înnoirea vieţii” (Rom. 6, 3-4).
Botezul deschide împărăţia cerurilor celor ce-l primesc, după cuvântul Mântuitorului: „De nu
se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu” (Ioan
248 Sf.
291. De unde rezultă că Botezul este o Taină, şi nu un simbol?
Ştim din cuvintele Mântuitorului către Nicodim: „De nu se va naşte cineva din apă şi
din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui Dumnezeu” (Ioan 3, 5). De aici rezultă că în
lucrarea văzută a cufundării în apă la Botez mai este şi o lucrare nevăzută a Sf. Duh, prin care
are loc o naştere din nou, sau, cum spune Sf. Apostol Pavel, o „înnoire a vieţii” (Rom. 6, 4;
Tit 3, 5). Sf. Apostol Petru arată tot atât de lămurit că Botezul se face „spre iertarea
păcatelor” (Fapte 2, 38), iertare care se dă prin curăţirea şi sfinţirea nevăzută a Sf. Duh.
292. Din ce rezultă trebuinţa de a se boteza toţi oamenii pentru ca să se
mântuiască?
Rezultă din următoarele:
1. Toţi oamenii sunt întinaţi de păcatul strămoşesc (Iov 14, 4; Ps. 50, 6; Rom. 5, 12;
Efes. 2, 3).
2. Cei întinaţi de acest păcat nu pot intra în împărăţia lui Dumnezeu (I Cor. 15, 50;
Apoc. 21, 27).
3. Numai Botezul creştin, cu apă şi Duh, poate şterge acest păcat, făcând din omul vechi
făptură nouă, potrivit cuvântului Mântuitorului către Nicodim (Ioan 3, 3-7).
Deci, orice om are neapărată trebuinţă de Botezul cu apă şi Duh, spre a se putea mântui.
Aşa fiind, şi copiii trebuie botezaţi, pentru a nu-i lăsa lipsiţi de împreunarea cu Hristos şi
pentru a nu se întâmpla să moară necurăţiţi şi nemântuiţi.
293. Când a fost aşezată Sf. Taină a Botezului?
Sf. Taina a Botezului a fost aşezată de Mântuitorul după slăvita Sa înviere, prin porunca
dată Apostolilor şi, prin ei, Bisericii: „Mergând, învăţaţi toate neamurile, botezându-le în
numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântlui Duh” (Matei 28, 19; Marcu 16, 15-16). Plinatatea
harului a fost dată numai după pogorârea Duhului Sfânt, la Cincizecime (Fapte 2, 1-5; 19, 6).
Deci de atunci s-a pus şi Botezul în lucrar

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu