luni, 2 septembrie 2013

BOTEZUL

Cine poate boteza?
Dreptul de a săvârşi Botezul îl are numai episcopul sau preotul506. În lipsă de preot
poate boteza şi călugărul simplu sau diaconul, iar la vreme de mare nevoie, dacă pruncul e pe
moarte, îl poate boteza orice creştin, bărbat sau femeie şi chiar tatăl pruncului. Cum? –
Afundând pruncul de trei ori în apă curată şi rostind formula sfântă a Botezului: «Botează-se
robul (roaba) lui Dumnezeu (numele) în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh,
Amin»507. Dar dacă cel botezat astfel rămâne în viaţă, preotul va completa slujba Botezului,
după rânduiala obişnuită, dar numai de la cufundare înainte, adică nu se mai citesc
exorcismele şi nu se mai face sfinţirea apei, ci numai îl miruieşte cu Sf. Mir, citindu-i
rugăciunile care urmează de aici înainte508
Unde se săvârşeşte Botezul?
În pridvorul sau pronaosul bisericii. Canoanele opresc săvârşirea Botezului nu numai în
case, ci chiar în paraclisele din casele părticulare509. Numai în cazuri cu totul rare şi de mare
nevoie, frig grozav, pericol de moarte pentru prunc etc., se îngăduie săvârşirea Botezului în
case.
Când se săvârşeşte Botezul?
Pentru Botezul pruncilor, nu există zile sau ceasuri hotărâte, pentru ca să nu se întâmple
să moară nebotezaţi. Dacă pruncul e firav şi există temere că nu va trai, el poate fi botezat
îndată după naştere510. Dacă nu, Botezul se face de obicei la opt zile după naşterea pruncului,
sau în orice zi de sărbătoare după Liturghie.
Ce sunt naşii?
 Care e rostul lor la Botez şi care sunt datoriile lor faţă de fini?
Naşii sunt persoanele în vârstă care însoţesc pe prunc la Botez, răspunzând şi făcând
cuvenita mărturisire de credinţă în locul şi în numele pruncului ce se botează. Ei sunt părinţii
sufleteşti ai pruncului, născându-l pentru viaţa cea nouă, în Duhul, aşa cum părinţii l-au născut
pentru viaţa cea trupească. Sunt totodată garanţi (sau chezaşi) ai acestuia în faţa lui Dumnezeu
şi a Bisericii, chezăşuind că pruncul (finul) va fi crescut în credinţa creştină şi că va fi un bun
credincios511.
Naşul trebuie să fie creştin ortodox512 şi bun credincios, în vârstă şi de acelaşi sex cu
pruncul ce se botează. Nu pot fi naşi părinţii copilului. Este bine ca pentru fiecare nou botezat
să fie numai un naş. Naşul este dator să se îngrijească de viaţa religioasă şi morală a finului
său şi la vremea cuvenită să-l înveţe adevărurile credinţei creştine. Să-i fie învăţător şi
îndrumător în cele sufleteşti, sârguindu-se a face din el un bun credincios şi vrednic mădular
al Bisericii în care a intrat prin Botez. La rândul său, finul este dator să asculte pe naş şi să-l
respecte, la fel ca pe părinţii săi după trup
Înainte de slujba Botezului ce rânduială se îndeplineşte pentru cel ce vine să
se boteze?
Se îndeplineşte mai întâi Rânduiala la facerea catehumenului, adică se face pregătirea
celui ce are să fie botezat. Această rânduială se face în faţa uşilor bisericii, în pridvor,
deoarece cel nebotezat, nefiind încă spălat de păcatul strămoşesc, nu e mădular al Bisericii şi
nici cetăţean al cerului ale cărui uşi ni le deschide numai Botezul513.
170. Care sunt părţile principale ale slujbei facerii catehumenului?
Sunt: exorcismele, lepădările şi împreunarea cu Hristos.
171. Ce sunt exorcismele?
Sunt trei rugăciuni în care preotul roagă pe Dumnezeu să îndepărteze de la catehumen
toată puterea cea rea a diavolului.
172. Dar lepădările şi împreunarea cu Hristos ce sunt?
Sânt întreita lepădare a catehumenului sau a naşului, în numele catehumenului, de
satana, urmată de întreita lui asigurare că s-a unit cu Hristos.
În timpul lepădărilor, catehumenul e întors cu faţa spre Apus suflând şi scuipând întracolo
de trei ori, deoarece Apusul e nu numai locul de unde vine întunericul, ci şi locaşul celui
rău, al lui satana, care e numit şi „stăpânitorul întunericului” (Luca 22, 32; Efes. 6, 6, 12;
Col. 1, 13). Urmând deci cuvintelor Sfântului Apostol Pavel, care ne îndeamnă „să lepădăm
dar lucrurile întunerieului şi să ne îmbrăcăm cu armele luminii” (Rom. 13, 12), catehumenul
scuipă pe diavol, în semn că s-a lepădat cu totul de el şi de faptele lui, adică de păcate. Şi,
dimpotrivă, atunci când catehumenul (naşul) mărturiseşte unirea sa cu Hristos, o face cu faţa
spre Răsărit, căci într-acolo era zidit Raiul (Fac. 2, 8), din care au fost izgoniţi primii oameni
în urma păcatului şi pe care ni-l deschide iarăşi Botezul şi tot de acolo ne răsare nu numai
soarele, izvorul luminii, ci ne-a şi venit Lumina cea adevărată a sufletelor, Hristos, Care este
numit adesea „Soarele dreptăţii” sau „Răsăritul cel de sus” 8; 6, 12 şi Mal. 4, 2. Vezi şi troparul Crăciunului)514. Unirea cu Hristos se face prin credinţă,
iar dovada se face prin mărturisirea credinţei creştine, adică prin rostirea Crezului. (Când cel
ce se botează e prunc, Crezul trebuie să-l spună naşul, în numele pruncului, iar nu altcineva).
173. Cum trebuie înţelese exorcismele şi lepădările de la Botez?
Exorcismele şi lepădările nu înseamnă că Biserica socoteşte pe cei ce vin la Botez ca
stăpâniţi cu adevărat de diavol, cum sunt demoniacii, îndrăciţii sau cei munciţi de
duhuri necurate, ele vor să spună numai că cel ce nu-L are încă pe Hristos se află în robia
păcatului, şi deci în puterea diavolului, care stăpâneşte pe cei în păcat, sau în afara harului
(Efes. 2, 2). Din această robie îl eliberează Biserica pe catehumen prin exorcisme şi
lepădări, trecându-l sub puterea lui Hristos, Stăpânul nostru cel adevărat şi bun.
174. Care e prima parte de seamă a slujbei Botezului?
Este sfinţirea apei pentru botez, printr-o ectenie şi o lungă şi frumoasă molitvă, în care
preotul se roagă pentru sine însuşi, ca Dumnezeu să-i ajute să săvârşească cu vrednicie Sfânta
Taină, pentru cel ce se botează şi pentru sfinţirea apei prin harul şi puterea Sfântului Duh.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu