vineri, 20 septembrie 2013

INVĂŢĂTURA DESPRE DUMNEZEU-EXISTENŢA LUI DUMNEZEU

INVĂŢĂTURA DESPRE DUMNEZEU-EXISTENŢA LUI DUMNEZEU

Ce se poate şti despre Dumnezeu cu mijloacele minţii omeneşti şi ale firii
înconjurătoare?
Cu aceste mijloace noi ştim că Dumnezeu există, dar nu ştim ce este El, în Sine, în fiinţa
Lui.
86. Este vreo deosebire între acest fel de a cunoaşte existenţa lui Dumnezeu şi cel
dat prin Descoperirea dumnezeiască?
Felul cunoaşterii existenţei lui Dumnezeu prin Descoperire e mai sigur şi mai preţios,
fiindcă această cunoaştere ne-o da Dumnezeu însuşi şi mintea noastră nu se mai îndoieşte.
Apoi, pe când în Descoperirea dumnezeiască, cunoştinţa existenţei lui Dumnezeu pleacă de la
credinţa ca să ajungă la cunoaştere, în aflarea existenţei lui Dumnezeu pe calea firii, mintea
porneşte de la cunoaştere spre a ajunge la credinţă68.
87. Prin ce arată firea existenţa lui Dumnezeu?
Zidirea întreagă, de la făpturile cele mai mici până la cele mai mari, de la cele înzestrate
cu mai puţină pricepere până la cele mai înţelepte, de la începutul lumii până astăzi,
mărturiseşte întelepciunea, bunătatea şi puterea Făcătorului. Sf. Scriptură ia firea ca mărturie a
existenţei lui Dumnezeu, când spune: „Cerurile spun slava lui Dumnezeu şi facerea mâinilor
Lui o vesteşte tăria” (Ps. 18, 1).
Începând de la Sf. Irineu şi până la Sf. Ioan Damaschin, toţi Sf. Părinţi şi Scriitori
bisericeşti dovedesc existenţa lui Dumnezeu pe baza legii naturale sau fireşti. Sf. Grigorie
Teologul spune: «Dar cu mult mai înainte decât acestea (adică cerul, luna, stelele), mai presus
decât ele şi izvor al lor este fiinţa (lui Dumnezeu), care întrece orice cuprindere şi orice
înţelegere... Şi privirea şi legea firii ne învaţă că Dumnezeu există şi că El este cauza creatoare
şi susţinătoare a lumii. Privirea (ne învaţă că există Dumnezeu) atunci când se aşază pe cele
văzute şi bine fixate şi care merg şi care sunt, ca să zic aşa, mişcate în chip nemişcat şi sunt
purtate. Iar legea naturală deduce din cele văzute şi rânduite de Autorul lon»69. Cunoştinţa
despre Sine a dat-o Dumnezeu oamenilor de la început, zice Sf. Ioan Gură de Aur, dar
păgânii, atribuind această cunoaştere lemnelor şi pietrelor, au nedreptăţit adevărul. Această
cunoaştere rămâne însă neschimbată având slava ei nemişcată. Sf. Pavel zice: „Ceea ce se
poate cunoaşte despre Dumnezeu este cunoscut de către ei, fiindcă Dumnezeu le-a arătat lor”
(Rom. 1, 19). Cunoaşterea lui Dumnezeu pe calea firii s-a dat oamenilor nu prin glas, ci prinfrumuşetea celor văzute, să se ridice la Dumnezeu70. Ordinea lucrurilor, schimbarea
anotimpurilor, a atmosferei, calea armonioasă a elementelor, cursul ordonat al zilelor şi al
nopţilor, al lunilor şi al anilor, grija pe care o minte atotînteleaptă o are faţă de fiecare
vieţuitoare, supunerea tuturor faţă de om dovedesc existenţa lui Dumnezeu71. Zidirea, zice Sf.
Ioan Gurăde Aur, ne duce ca de mână la cunoaşterea lui Dumnezeu72. Este o cunoaştere care
porneşte de la făpturi şi se ridică până la Făcătorul firii.
88. Pe ce altă cale a firii ştim ca există Dumnezeu?
Pe calea conştiinţei, care, după firea văzută, este al doilea învăţător al omului. Sf. Ioan
Gură de Aur şi Sf. Ioan Damaschin spun că: cunoştinţa existenţei lui Dumnezeu este pusă de
El în chip firesc în toţi oamenii73. Sf. Grigorie Teologul observă că puterea din noi, înnăscută
tuturor, prima lege lipită de noi, care ne duce spre Dumnezeu prin cele văzute, este
raţiunea”74.
89. Cunoaştem existenţa lui Dumnezeu numai pe calea firii?
Noi cunoaştem existenţa lui Dumnezeu şi pe calea Descoperirii sau Revelaţiei
dumnezeieşti supranaturale. Dumnezeu Şi-a descoperit existenţa Sa proorocilor, S-a arătat
prin Fiul Său Cel întrupat şi Se va face cunoscut în împărăţia cerurilor. «Duhul, zice Sf.
Irineu, pregăteşte pe om în Fiul, Fiul îl duce la Tatăl, iar Tatăl îi dă nestricăciunea pentru viaţă
veşnică, pe care o capătă din faptul că vede pe Dumnezeu»75. Cunoaşterea mai presus de fire a
lui Dumnezeu, pe care cei îmbunătăţiţi moral, ajunşi pe cea mai înaltă treaptă a urcuşului
duhovnicesc după curăţirea de paimi, o gustă anticipativ încă din această viaţă, constituie
însăşi viaţa veşnică pentru cei drepţi în împărăţia cerurilor (Ioan 17, 3).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu