Care este cel mai desavârşit model de rugăciune?
Modelul cel mai desăvârşit de rugăciune este Rugăciunea Domnească, adică:
„Tatăl nostru, Care eşti în ceruri,
Sfinţească-se numele Tău;
Vie împărăţia Ta;
Facă-se voia Ta, precum în cer şi pe pământ.
Pâinea noastră cea spre fiinţă
Dă-ne-o nouă astăzi;
Şi ne iartă nouă greşelile noastre,
Precum şi noi iertăm greşiţilor noştri;
Şi nu ne duce pe noi în ispită,
Ci ne izbăveşte de cel rău.
Ca a Ta este împărăţia şi puterea şi slava în veci.
Amin!” (Matei 6, 9-13).
Care este obârşia rugăciunii Tatăl nostru?
Obârşia rugăciunii Tatăl nostru este cu totul şi în toate cuvintele ei dumnezeiască, fiind
alcătuită de Dumnezeu Fiul, adică de Însuşi Mântuitorul nostru, la rugămintea unuia dintre
Apostoli: „Doamne, învaţă-ne şi pe noi să ne rugăm” (Luca 11, 1). Atunci Mântuitorul i-a
învăţat rugăciunea Tatăl nostru (Matei 6, 9-13). Deci, când rostim această rugăciune, grăim
înseşi cuvintele Domnului nostru Iisus Hristos; ne rugăm cu adevărat în numele Domnului
Iisus Hristos. De aceea, se numeşte Rugăciunea Domnească
Prin ce se deosebeşte Rugăciunea Domnească de celelalte rugăciuni?
Rugăciunea Domnească, cea mai de seamă dintre toate rugăciunile, se deosebeşte prin
puterea ei, prin uşurinţa de a fi înţeleasă şi prin bogăţia cugetărilor ei.
l. Marea putere a rugăciunii Tatăl nostru stă în faptul că prin ea nu numai că ne rugăm
împreună cu Iisus Hristos351, Ci ne rugăm cu înseşi cuvintele Mântuitorului352. «Dumnezeu
singur a putut să înveţe cum ar vrea să fie rugat»353. De bună seamă, acestei rugăciuni i se
potriveşte cel mai bine cuvântul Domnului: „Orice veţi cere de la Tatăl întru numele Meu, vă
va da vouă” (Ioan 16, 23).
2. Rugăciunea Tatăl nostru este cea mai uşoară de înţeles dintre toate rugăciunile. Ea este
rugăciunea oricui crede în Dumnezeu. Rugăciunea Domnească „pe cât este de restrânsă în
cuvinte, pe atât este de cuprinzătoare în sens”354.
3. În rugăciunea Tatăl nostru avem cereri pentru toate trebuinţele sufleteşti şi trupeşti;
deci pentru toate bunătăţile cereşti şi pământeşti. Toate câte le cerem în rugăciunile noastre se
află cuprinse în Rugăciunea Domnească355. De veţi străbate toate rugăciunile, zice Fericitul
Augustin, nu veţi afla nimic care să nu fie cuprins în Rugăciunea Domnească.
42. Din câte părţi este alcatuita Rugăciunea Domnească?
Rugăciunea Domnească este alcătuită din trei părţi: chemare, cereri şi încheiere.
Care este chemarea şi ce înseamnă?
Chemarea (invocaţia) este: „Tatăl nostru, Care eşti în ceruri”. Această chemare ne pune
în adevărată stare de rugăciune; ne înalţă mintea la Dumnezeu şi ne întăreşte încrederea în El,
ca Tată, ca «Părinte» (Rom. 7, 15).
Câte cereri cuprinde partea a doua a rugaciunii Domneşti?
Partea a doua a Rugăciunii Domneşti cuprinde şapte cereri. Darurile Sfântului Duh sunt
şapte (Isaia 11, 3; Rom. 12, 6 ş.u.) şi tot şapte sunt şi cererile Rugăciunii Domneşti. Iar
înconjurarea Ierihonului cu chivotul Vechiului Testament de şapte ori şi dărâmarea zidurilor
acestei cetăţi (Iosua 6, 3-20), preînchipuie cele şapte cereri ale Rugăciunii Domneşti şi
lucrările ei.
Care este a treia parte a Rugăciunii Domneşti şi ce cuprinde ea?
A treia parte a Rugăciunii Domneşti este încheierea: „Că, a Ta este împărăţia şi puterea
şi slava în veci. Amin”.
Începem Rugăciunea Domnească printr-o chemare: „Tatăl nostru care eşti în ceruri...”
şi o terminăm cu o încheiere, căreia îi mai zicem şi doxologie: „Ca a Ta este împărăţia şi
puterea şi slava în veci”. În chemare ne-am găsit în starea cea adevărată cerută de rugăciune,
înăltându-ne duhul către Dumnezeu, cu încredere ca vom dobândi cele ce vom cere de la El cu
cuviinţă, de vreme ce de la Tatăl nostru cerem. Iar în încheiere ne arătam nădejdea că vom
primi cele pentru care ne-am rugat. Şi întrucât El stăpâneşte lumea şi făptura toată I se
supune, a Aceluia este puterea şi slava şi nimeni nici în cer, nici pe pământ, nu-I poate sta
419 Sf.pe Tine Te cunosc singur şi adevărat stăpân a toate, cu putere fără de sfârşit, putând face tot
ce vrei, având o mărire pe care nimeni nu o poate răpi. Drept aceea, aducem mulţumită Celui
ce a binevoit să ne dea atâtea bunătăţi şi vestim sărbătoreşte că Lui se cuvine toată mărirea,
toată cinstirea şi toată puterea; zic: Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh. Acum şi pururea şi în
vecii vecilor. Amin»428
Ce este şi ce înteles are cuvântul „Amin” cu care se încheie Rugăciunea
Domnească?
Cuvântul „Amin” cu care se termină Rugăciunea Domnească e un vechi cuvânt evreiesc,
pe care îl întâlnim numai în Evanghelia Sfântului Apostol Matei de treizeci şi una de ori. Cu
el se încheie toate rugăciunile şi doxologiile şi are mai multe înţelesuri. Aici însă înseamnă:
«Aşa să fie»429, «Toate să se facă după cum ne-am rugat»430 şi arată încrederea neclintită că
Dumnezeu dă tot ce-I cerem cu credinţă, cu nădejde şi după voia Lui (Ioan 5, 14-15).
Negreşit cuvântul Amin este un răspuns dat şi în ziua de azi la Sfârşitul Liturghiei, şi
Ieronim spune că poporul în vremea lui încheia Rugăciunea Domnească, rostită de unul
singur, în numele tuturor, cu Amin, spus cu atâta însufleţire, încât răsunau bisericile că de
bubuitul tunetului.
Biserica întrebuinţează din cea mai adâncă vechime Rugăciunea Domnească la Sfânta
Liturghie, precum şi la toate sfântele slujbe, fiindcă ea cuprinde tot ce trebuie să cuprindă o
rugăciune. Rostind-o ar trebui să simţim îmbrăţişarea îngerilor, pentru că nu mai numim pe
Cel ce ne-a zidit: Dumnezeul nostru, ci Ii spunem Tatăl nostru. Tot creştinul, care crede drept,
trebuie să ştie această rugăciune şi să o rostească în toate împrejurările vieţii sale431
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu