Cuvântul unui mitropolit despre mersul la Sfânta Biserică
Să ai credinţa fără să te manifeşti ca atare, fără să faci parte
integrantă dintr-o parohie, dintr-o comunitate, dintr-o frăţietate a
creştinilor ortodocşi, care se adună în Biserica să slujească Sfânta
Liturghie, adică să-L aibă pe Hristos în mijlocul lor şi în ei înşişi, este o
mare înşelare. Nu e nimeni credincios şi nu poate nimeni să creadă în
Dumnezeu - dacă socoteşte credinţa sa ca o relaţie personală cu
Dumnezeu - în afara legăturii sale prin slujbe şi printr-o rugăciune
personală, care este continuarea slujbelor.
Dar nu poţi să te rogi numai acasă şi să spui: „N-am nevoie de
Biserică, fiindcă eu sunt în relaţie cu Dumnezeu numai personal“.
Trebuie să te duci la Biserică, pentru că numai acolo te poţi întâlni cu toţi
în starea cea mai înaltă pe care ne-o putem imagina, a comuniunii între
oameni.
Niciodată în lumea aceasta oamenii nu sunt mai adunaţi, mai înfrăţiţi
şi mai uniţi ca la Sfânta Liturghie. Liturghia ne uneşte unii cu alţii şi cu
Hristos, ne dă puterea lui Dumnezeu ca noi să continuăm o viaţa creştină
şi acasă, prin rugăciunea personală, prin faptele bune şi prin post, prin tot
ceea ce facem. Sfânta Liturghie este baza, fundamentul. Nu este posibilă
o viaţă creştină sănătoasă şi normală care să facă abstracţie de Sfânta
Liturghie.
Poate nici nu vă daţi seama cât de superficial este creştinismul şi
credinţa acelor oameni care spun că se roagă numai în casele lor. Atât de
superficial încât ei nu vor fi niciodată creştini cu adevărat. Or, creştinul
adevărat nu poate să facă abstracţie de slujbele Sfintei Biserici, de
dumnezeiasca Liturghie şi mai cu seamă de împărtăşirea cu Trupul şi
Sângele Domnului nostru Iisus Hristos (Sfânta Împărtăşanie). Iisus
Hristos în Sfânta Liturghie este puntea ontologică între cer şi pământ, între Dumnezeu şi om. Cine crede că-L poate înlocui pe Hristos din
Sfânta Liturghie cu unul sentimental, moral, numai aşa cum îl au cultele
religioase, un Hristos pe care îl căutăm în cântece religioase, bătând din
palme şi dansând în ritmul acestei muzici s.a.m.d., acela se întâlneşte cu
numele lui Hristos şi nu cu puterea, cu viaţa şi cu darurile Sale pe care le
primim în timpul Sfintei Liturghii.
Sigur că este posibil orice în lumea aceasta, şi tocmai de aceea sunt
atâtea culte religioase (3000 de culte religioase) şi atâţia oameni care
gândesc atât de diferit, pentru că au ieşit din acest centru de gravitaţie
care este pentru viaţa creştină Euharistia, Liturghia, slujba Bisericii. Şi
atunci, dacă nu mai este Euharistie, dacă nu mai este Sfânta Biserică
Ortodoxă cu slujbele ei, care este de fapt în continuitatea Bisericii
apostolice, atunci poţi să înveţi orice, poţi să-ţi permiţi orice, poţi să ţi-L
imaginezi pe Hristos oricum. Te duci, deschizi Biblia şi ţi se pare că e
aşa şi pe dincolo; aşa fac cei mai mulţi oameni azi. Or, singura cale
normală de trăire autentică a lui Hristos este calea slujbei, calea Sfintei
Liturghii, calea Sfintei Euharistii, care se continuă în viaţa noastră
personală de familie şi de lucru şi de tot ceea ce facem în lumea aceasta
(Inalt Prea Sfinţitul mitropolit Serafim Joantă).
Cineva a spus odată aşa: „Mersul la Biserică dăunează grav...
păcatului !“ Problema mersului la Biserică ca şi locaş de întâlnire a
credincioşilor, de vestire a Cuvântului lui Dumnezeu, dar şi problema
comunităţilor de creştini ortodocşi ce formează o Biserică, cred că este
atât de greşit înţeleasă şi de neglijată din cauza faptului că la fel de
greşit înţeles şi neglijat este...chiar Iisus Hristos!
Da, argumentez cu Sfântul Său Cuvânt:„… Hristos este Capul
Bisericii, El, Mântuitorul trupului.“ (Efeseni 5:23). Capul gândeşte,
capul ordonă, capul transmite trupului ce trebuie să facă. Nu îmi
amintesc ca ficatul meu, sau oricare alt organ al trupului să nu fi făcut
vreodată ceea ce i-a dictat capul..!?!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu